Ramp Up: Ziel 6000 „Model 3“ pro Woche, Tesla switcht auf 24/7 in drei Schichten

Der kalifornische Elektroauto-Hersteller Tesla will seine ursprünglichen Produktionsziele nun übertreffen. Bis Ende Juni wolle man 6000 Model 3 pro Woche fertigen, gab Elon Musk in einer E-Mail an seine Mitarbeiter bekannt. Dazu werde man eine weitere Schicht einführen und rund um die Uhr produzieren.

Elon Musk hat sowohl die Belegschaft als auch die Lieferanten von Tesla mit einer langen E-Mail auf eine ganze Reihe von Änderungen eingestimmt, damit das Unternehmen seine ambitionierten Ziele für das Quartalsende und die darauffolgenden Monate erreichen bzw. sogar noch übertreffen kann.

Der CEO des kalifornischen Elektroauto-Produzenten ist offenbar fest entschlossen, seine letzten Vorhersagen und Versprechen gegenüber den Investoren einzuhalten und Skeptiker in die Schranken zu weisen. Tesla soll im dritten und vierten Quartal 2018 profitabel sein, keine zusätzlichen Finanzmittel benötigen und schon mehrere Tausend Einheiten des Hoffnungsträgers “Model 3” pro Woche herstellen.

Elon Musk legt die Latte nun noch höher. Bereits im nächsten Monat sollen die momentan für umfassende Upgrades stillgelegten Produktionslinien zwischen 3000 und 4000 Einheiten des “M3” produzieren.

Danach, so Musk weiter, will Tesla bis Ende Juni eine Produktionsrate von ungefähr 6000 (statt 5000) pro Woche erreichen, damit man inklusive einkalkulierbarer Fehlergrenzen vorerst auf konstant 5000 Einheiten pro Woche komme. Dazu werden die Karosserie-, Montage- und Lackierungslinien der Produktion in Fremont ihren Schichtbetrieb umstellen. Ab Mai, spätestens aber ab Juni wird dort “24/7” gearbeitet, dazu werde auch das Personal für mehrere Wochen aufgestockt.

Musk hatte unlängst eingestehen müssen, dass er sich mit dem hohen Automatisierungsgrad in den Fabriken übernommen habe. Er deutete an, dass er die Rolle von Menschen in der Automobilproduktion “unterschätzte” und reagierte äußerst aggressiv, als eine Recherche des “Center for Investigative Reporting” Missstände bei der Erfassung von Arbeitsunfällen und der Einhaltung von Sicherheitsbestimmungen offenlegte. Das Unternehmen bezeichnete die Recherchen als „kalkulierte Desinformations-Kampagne gegen Tesla“ und die „ideologisch motivierte Attacke einer extremistischen Organisation“. Das National Labor Relations Board (NLRB) hat für Juni eine Anhörung angesetzt, in der Tesla zu diesen und früheren Vorwürfen befragt werden dürfte.

Statt Effizienz: Höhere Ausgaben durch Schichtzulagen und Überstunden?

Das fürs erste Quartal avisierte Ziel von 2500 Einheiten pro Woche hatte Tesla knapp verpasst. Branchenkenner werden bei der Erwähnung eines “24/7”-Rhythmus hellhörig. Letztendlich bedeutet eine solche Umstellung, dass der Output der Produktion nicht ausschließlich durch eine gesteigerte Effizienz der Fertigungsstraßen, sondern maßgeblich durch einen höheren Personaleinsatz erreicht wird.

Einen Teil dieser Schichten muss Tesla mit entsprechenden Schichtzulagen abrechnen, was wiederum die Ausgaben des Unternehmens enorm erhöht. Eine Beispielrechnung, um den Unterschied zu verdeutlichen – denkbar wären aber auch andere Schichten:

  • 7 Tage = 6000 Einheiten = 857 Einheiten pro Tag
    857 Einheiten pro Tag in 3 Schichten á 8 Stunden
    = 286 Einheiten pro Schicht
  • 7 Tage = 5000 Einheiten = 714 Einheiten pro Tag
    714 Einheiten pro Tag in 2 Schichten á 8 Stunden
    = 357 Einheiten pro Schicht
  • 6 Tage = 5000 Einheiten = 833 Einheiten pro Tag
    833 Einheiten pro Tag in 2 Schichten á 8 Stunden
    = 417 Einheiten pro Schicht

In diesem Zusammenhang sind auch Elon Musks Hinweise auf eine stärkere Kontrolle der restlichen Ausgaben zu sehen. Der CEO von Tesla informierte alle zuständigen Manager, dass alle Ausgaben über 1 Million US-Dollar in Zukunft von ihm persönlich genehmigt werden müssten. Für einen börsennotierten Multi-Milliarden-Dollar-Konzern ist das ein äußerst ungewöhnlicher Schritt – eigentlich gehören solche Beträge zum Tagesgeschäft und werden nicht auf allerhöchster Ebene abgesegnet.

“I am not kidding.” Elon Musk

Ein eisiger Wind dürfte den Lieferanten von Tesla in den kommenden Monaten entgegenschlagen. Elon Musk hielt fest, dass die Konstruktions-Toleranzen des Modells 3 bereits heute besser als bei jedem anderen Auto auf der Welt seien. In Zukunft wolle man um den Faktor zehn besser werden. Lieferanten, die nicht gewillt oder nicht in der Lage seien, diese Genauigkeit und Präzision zu erreichen, sollten zu den vielen anderen Autofirmen wechseln, die niedrigere Qualitätsstandards als Tesla hätten. Mit Tesla könnten sie dann einfach nicht mehr arbeiten, führte Musk aus.

In den vergangenen Wochen hatten Mitarbeiter des Unternehmens berichtet, dass bis zu 40% der von Tesla produzierten Teile fehlerhaft seien und aufwendig nachgearbeitet werden müssten. Zudem hatten sich verschiedene Automobilexperten zur i.A.n. nicht zufriedenstellenden Verarbeitungsqualität der Fahrzeuge geäußert.

Video: Qualitätsmängel „wie ein Kia in den 90er Jahren“

Die E-Mail von Elon Musk im Wortlaut:

Progress, Precision and Profit

Elon Musk

Everybody

Progress

First, congratulations are in order! We have now completed our third full week of producing over 2000 Model 3 vehicles. The first week was 2020, the second was 2070 and we just completed 2250 last week, along with 2000 Model S/X vehicles.

This is more than double Tesla’s weekly production rate last year and an amazing feat in the face of many challenges! It is extremely rare for an automotive company to grow the production rate by over 100% from one year to the next. Moreover, there has simultaneously been a significant improvement in quality and build accuracy, which is reflected in positive owner feedback.

Starting today at Giga and tomorrow at Fremont, we will be stopping for three to five days to do a comprehensive set of upgrades. This should set us up for Model 3 production of 3000 to 4000 per week next month.

Another set of upgrades starting in late May should be enough to unlock production capacity of 6000 Model 3 vehicles per week by the end of June. Please note that all areas of Tesla and our suppliers will be required to demonstrate a Model 3 capacity of ~6000/week by building 850 sets of car parts in 24 hours no later than June 30th.

Any Tesla department or supplier that is unable to do this will need to have a very good explanation why not, along with a plan for fixing the problem and present that to me directly. If anyone needs help achieving this, please let me know as soon as possible. We are going to find a way or make a way to get there.

The reason that the burst-build target rate is 6000 and not 5000 per week in June is that we cannot have a number with no margin for error across thousands of internally and externally produced parts and processes, amplified by a complex global logistics chain. Actual production will move as fast as the least lucky and least well-executed part of the entire Tesla production/supply chain system.

By having a Model 3 subsystem burst-build requirement of 6k by the end of June, we will lay the groundwork for achieving a steady 6k/week across the whole Model 3 system a few months later.

As part of the drive towards 6k, all Model 3 production at Fremont will move to 24/7operations. This means that we will be adding another shift to general assembly, body and paint. Please refer anyone you know who you think meets the Tesla bar for talent, drive and trust. Between Fremont and Giga, Tesla will be adding about 400 people per week for several weeks.

Precision

Most of the design tolerances of the Model 3 are already better than any other car in the world. Soon, they will all be better. This is not enough. We will keep going until the Model 3 build precision is a factor of ten better than any other car in the world. I am not kidding.

Our car needs to be designed and built with such accuracy and precision that, if an owner measures dimensions, panel gaps and flushness, and their measurements don’t match the Model 3 specs, it just means that their measuring tape is wrong.

Some parts suppliers will be unwilling or unable to achieve this level of precision. I understand that this will be considered an unreasonable request by some. That’s ok, there are lots of other car companies with much lower standards. They just can’t work with Tesla.

Profit

A fair criticism leveled at Tesla by outside critics is that you’re not a real company unless you generate a profit, meaning simply that revenue exceeds costs. It didn’t make sense to do that until reaching economies of scale, but now we are there.

Going forward, we will be far more rigorous about expenditures. I have asked the Tesla finance team to comb through every expense worldwide, no matter how small, and cut everything that doesn’t have a strong value justification.

All capital or other expenditures above a million dollars, or where a set of related expenses may accumulate to a million dollars over the next 12 months, should be considered on hold until explicitly approved by me. If you are the manager responsible, please make sure you have a detailed, first principles understanding of the supplier quote, including every line item of parts & labor, before we meet.

I have been disappointed to discover how many contractor companies are interwoven throughout Tesla. Often, it is like a Russian nesting doll of contractor, subcontractor, sub-subcontractor, etc. before you finally find someone doing actual work. This means a lot of middle-managers adding cost but not doing anything obviously useful. Also, many contracts are essentially open time & materials, not fixed price and duration, which creates an incentive to turn molehills into mountains, as they never want to end the money train.

There is a very wide range of contractor performance, from excellent to worse than a drunken sloth. All contracting companies should consider the coming week to be a final opportunity to demonstrate excellence. Any that fail to meet the Tesla standard of excellence will have their contracts ended on Monday.

Btw, here are a few productivity recommendations:

– Excessive meetings are the blight of big companies and almost always get worse over time. Please get of all large meetings, unless you’re certain they are providing value to the whole audience, in which case keep them very short.

– Also get rid of frequent meetings, unless you are dealing with an extremely urgent matter. Meeting frequency should drop rapidly once the urgent matter is resolved.

– Walk out of a meeting or drop off a call as soon as it is obvious you aren’t adding value. It is not rude to leave, it is rude to make someone stay and waste their time.

– Don’t use acronyms or nonsense words for objects, software or processes at Tesla. In general, anything that requires an explanation inhibits communication. We don’t want people to have to memorize a glossary just to function at Tesla.

– Communication should travel via the shortest path necessary to get the job done, not through the “chain of command”. Any manager who attempts to enforce chain of command communication will soon find themselves working elsewhere.

– A major source of issues is poor communication between depts. The way to solve this is allow free flow of information between all levels. If, in order to get something done between depts, an individual contributor has to talk to their manager, who talks to a director, who talks to a VP, who talks to another VP, who talks to a director, who talks to a manager, who talks to someone doing the actual work, then super dumb things will happen. It must be ok for people to talk directly and just make the right thing happen.

– In general, always pick common sense as your guide. If following a “company rule” is obviously ridiculous in a particular situation, such that it would make for a great Dilbert cartoon, then the rule should change.

If there is something you think should be done to make Tesla execute better or allow you to look forward to coming to work more (same thing in the long term), please send a note to [redacted]

Thanks for being such a kickass team and accomplishing miracles every day. It matters. We are burning the midnight oil to burn the midnight oil.

Elon

via jalopnik.com